13.10.2016 15:46
Останнім часом Державна служба України з питань праці почала виконувати статтю 28 Закону України «Про охорону праці» щодо опрацювання, прийняття та скасування нормативно-правових актів з охорони праці за принципом «Опрацювати не можемо – скасувати!».
Інакше як можна пояснити проект наказу Мінсоцполітики України «Про визнання нормативно-правових актів СРСР такими, що не застосовуються на території України», яким скасовуються 187 діючих міжгалузевих і галузевих нормативних актів з охорони праці в тому числі 41 для транспортних підприємств без розробки та затвердження нових.
Слід зазначити, що ця робота була започаткована ще у 2014 році, коли за пропозицією Держгірпромнагляду України наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 20.11.2014 №819 безпідставно було скасовано «Положення про опрацювання, прийняття, перегляд та скасування державних міжгалузевих і галузевих нормативних актів про охорону праці».
Так, згідно з вищезазначеним Положенням скасування державних нормативних актів про охорону праці здійснювалось у разі розробки і затвердження замість нього іншого нормативного акта, або коли визначено, що у подальшому в його використанні немає потреби.
Проте, чиновники Держпраці України, не переймаючись розробкою галузевих нормативних актів на транспорті, швидко «розрулили» ситуацію, а саме - стосовно 41 запропонованого до скасування галузевого нормативного акту визначили, що 24 взагалі розробляти не потрібно, тому, що їх вимоги нібито враховані у НПАОП 0.00-7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників», а щодо решти - запропонували доручити розробку Мінінфраструктури України.
Пробачте, але яким чином, наприклад, можна замінити НПАОП 63.22-1.13-76 «Правила безпеки праці на промислових підприємствах Мінморфлоту СРСР», на НПАОП 0.00-7.11-12 «Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників», коли в останньому відсутні вимоги безпеки до акваторій, причалів, пірсів, трапів, суднопідйомних споруд, докових, корпусних, трубопровідних робіт, а також на суднах під час виконання ремонтних робіт, тощо.
Другий приклад: пропонується скасувати «Типові галузеві норми безплатної видачі спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту робітникам і службовцям морського транспорту», посилаючись на «Норми безплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам загальних професій різних галузей промисловості» (НПАОП 0.00-3.07-09).
Але, по-перше, ці норми розроблялись для загальних професій промисловості, а не транспорту і по-друге, хто аналізував, чи згадуються в цих нормах такі суто морські професії та посади як: боцман, матрос, береговий матрос, моторист, такелажник судновий, лоцман, стивідор, супервайзер, інспектор портового нагляду, водолаз та цілий ряд інших.
Чому центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, самоусунувся від нормопроектувальної діяльності, розробки правил, норм, положень, інструкцій та інших нормативно-правових актів з охорони праці, як це передбачено статтею 33 Закону України «Про охорону праці». Так, за останні 15 років ним не було розроблено жодного нормативного акту з охорони праці на морському транспорті.
Хто за це понесе відповідальність? Ніхто! Чому? Питання без відповіді. Здається, що сьогодні Держпраці України працює за принципом «Чим гірше, тим краще».
І на завершення: відповідно до статті 157 Кодексу законів про працю України «Опрацювання та прийняття нових, перегляд і скасування чинних державних міжгалузевих та галузевих нормативних актів про охорону праці проводяться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці, за участю інших державних органів і професійних спілок у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України»
Тому, перед тим як приймати вищезазначений проект наказу, спочатку слід виконати вимоги законодавства - розробити і затвердити постановою Кабінету Міністрів України Порядок опрацювання та прийняття нових, перегляд і скасування чинних державних міжгалузевих та галузевих нормативних актів про охорону праці.